فهرست بستن

هتلداری

امروز در گروه لاون به طور مختصر به تشریح تاریخچه هتلداری در دنیا و ایران می پردازیم .

هتل در اصل یک واژه کاملا فرانسوی است . واژه هتل در زبان فرانسوی به ساختمانی اطلاق می شود که بازدید کنندگان بسیاری دارد . اما پس از وارد شدن این واژه در فرهنگ لغات انگلیسی معنای ان تغییر کرد و به مکانی اطلاق شد که اقامت مسافران را بر عهده دارد . امروزه سفر و مسافرت راهی است برای گریز از هیاهوی کار و خانه و استراحت در یک گوشه دنج . جهت محقق شدن این هدف پیوند محکمی بین رشد و توسعه امکانات ، تسهیلات و توسعه شیوه های حمل و نقل به وجود آمده است. مسافران و گردشگران که در واژه غربی به آن ها توریست هم گفته می شود ، به هر شهر و کشوری که سفر کنند نیاز به محلی برای خواب و استراحت دارند . بنابراین صنعت هتلداری یکی از مهمترین و اساسی ترین تشکیلاتی است که به عنوان بخش بسیار قوی و شکوفای صنعت گردشگری محسوب می شود. صنعت هتلداری از کشورهای اروپایی آغاز شد . در شروع کار این صنعت نوپا مکان ها بسیار کوچک و اغلب ساده و محقر بودند . اما کم کم با گسترش ایده های جدید و پیدا شدن اهداف قوی تر این مکان های ساده و کوچه به مکان هایی به مراتب بزرگ تر و گاها شیک تر تبدیل شدند که مسافران و گردشگران را در خود جای می دادند . گسترش صنعت هتلداری بعد از جنگ جهانی دوم بسیار رونق پیدا کرد .

از اواسط قرن 17 میلادی بود که صنعت هتلداری به شیوه امروزی به عرصه ظهور رسید . اولین آژانس مسافرتی که در کتب قدیمی از آن یاد شده است توسط آقای توماس کوک در کشور انگلستان اواسط قرن 18 میلادی افتتاح شد . این آژانس مسافرتی فقط یک بسته شامل بلیت ‌های راه‌آهن و یک کتاب تور به گردشگران ارائه می‌داد . با شروع انقلاب صنعتی در اروپا ساخت هتل‌ها در همه‌جا شدت گرفت . ابتدا نیویورک و سپس در کپنهاگ دانمارک هتل ‌ها در مراکز شهر تأسیس شدند . در ابتدای قرن 18 میلادی یک هتل سلطنتی در لندن ساخته شد . استراحتگاه های تعطیلات در فرانسه و ایتالیا شروع به کار کردند . در  کشور ژاپن نیز مهمانخانه‌ ها رشد زیادی کردند . هتل مجلل تری مونت در بوستون آمریکا اولین هتل لوکس در مرکز شهر بود که دارای امکانات لاکچری چون توالت اختصاصی در اتاق ، قفل درب اتاق و منوی غذایی بود. در ایران نیز در اواخر دوره سلنطنت قاجاریه اولین هتل با نام گراند ‌هتل در زمینی به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع در خیابان لاله زار کمی بالاتر از کوچه ملی احداث و شروع به‌کار کرد. این هتل ۲۵ اتاقدر زمان خود لوکس ، یک سالن نمایش بسیار بزرگ با ظرفیت ۶۰۰ نفر و یک رستوران شیک به سبک اروپایی داشت.

در سال ۱۳۰۶ خورشیدی در ایران با همت و تلاش یک مهاجر روس به نام خاچیک مادیکیانس کافه‌ای بنام کافه نادری در شرق پل حافظ ، خیابان نادری تهران دایر شد که در مدت زمان کوتاهی به پاتوق شخصیت های تاثیر گذار فرهنگ و هنر تبدیل شد . خاچیک مادیکیانس برای اولین بار در تهران به کار شیرینی ‌پزی مشغول شد و چندی بعد در کنار کافه نادری ، هتلی نیز  به همان نـام تأسیس کرد. کافه نادری از نخستین نمادهای مدرنیته به سبک و سیاق رضا خان در تهران بود . برای نخستین‌بار در تهران در رستوران این هتل زیبا غذاهای فرهنگی مانند بیفتک و بیف ‌استروگانف به جامعه ایرانی معرفی شد . همچنین کافه گلاسه ، بستنی فرنگی ، انواع قهوه ‌های ترک و فرانسه و انواع نان های قالبی برای اولین بار به وسیله مؤسس این هتل در اختیار علاقه‌ مندان گذاشته شد. از کافه‌های مشهور تهران در آن زمان می توان به کافه ‌های کانتینانتال و لقانطه اشاره کرد . کافه کانتینانتال در خیابان اسلامبول واقع شده بود و کافه لقانطه در میدان بهارستان در عمارت نظامیه قرار داشت . عمارت نظامیه از بناهای باشکوه دوره ناصر‌الدین شاه قاجار بود .

قرن بیستم میلادی آغاز دورانی بود که هتل‌های جدید و معتبر و بسیار لوکس و لاکچری به سرعت فراوان شروع به کار کردند . به دلیل وجود نفت یا همان طلای سیاه در کشورهای خاورمیانه  سرمایه گذاران سراسر دنیا جذب این منطقه شدند و همین مسئله باعث توسعه سریع صنعت هتلداری و گردشگری در شهرهایی همچون دبی ، ابوظبی ، ریاض ، دوحه ، شارجه و … شد . در این دوره بود که هتلداری زنجیره‌ای با سرمایه گذاران قدرتمند پشت صحنه اعلام وجود کرد. از سال ۱۹۸۰ میلادی دور جدیدی در هتلداری آغاز شد و  بازاریابی خلاق و نوآور شروع شد و هتل‌ ها به‌طور چشمگیری رشد و پیشرفت کردند . این حرکت باعث ساخت هتل ‌های لوکس در نزدیکی فرودگاه ‌ها ، ساخت هتل‌هایی برای اجلاس سران ، هتل‌ های بیمارستانی ، هتل‌ های تفریحی ، هتل های روستایی و عشایری و … شد . اولین سیستم‌های مدیریت نوین هتلداری در بازار هتلداری ظاهر شدند و اولین سیستم مدیریت هتلداری آغاز به‌کار کرد.  صنعت هتلداری و گردشگری رقابتی شده و بازار هدف هتلداران به سمت مسافران تفریحی و بازنشسته رفت . بازارهای در حال ظهوری چون چین ، کره جنوبی ، تایلند ، سنگاپور ، مالزی و …  شناخته ‌شده و هتلداری زنجیره‌ای در این بازارها شروع به فعالیت کردند.

هتل ها می بایست خدماتی که توریست ها و گردشگران به آن نیاز دارند را در اختیار آن ها قرار دهند . خدماتی مانند : اتاق های تمیز و پاکیزه ، پذیرایی خوب ، رفتار حرفه ای و مودبانه ، صداقت و حسن انجام کار ، ایجاد محیطی آرام و دلنشین و …

اصول مهم و حیاتی در صنعت هتلداری

سرمایه اولیه ، محل مناسب جهت احداث ، نوع ساختمان ، مدیریت ، پرسنل ، سیستم و گردش کار ، خدمات قابل ارائه ، تجهیزات مورد استفاده ، چیدمان و دکوراسیون داخلی

گروه لاون با توجه به اهمیت و کسب درآمد بالا و برگشت سرمایه مناسب صنعت هتلداری اقدام به برگزاری دوره های مقدماتی و پیشرفته هتلداری با استفاده از اساتید متبحر این صنعت نموده است . علاقمندان می توانند با ثبت نام در این دوره ها به کسب درآمد بالا در آینده فکر کنند .

با ما به آینده ای درخشان بی اندیشید .